Собор Архістратига Божого Михаїла

21 листопада Православна Церква вшановує архангела Михаїла разом з усім собором святих ангелів. Згідно з давньохристиянським церковним письменником Діонісієм Ареопагітом, чинів ангельських налічується дев’ять. Ці чини поділяються на три ієрархії — кожної по три чини. Вищі чини — серафими, херувими і престоли. У середній ієрархії домінати (господства), сили і владні. У нижчій ієрархії начала, архангели і ангели. Втім, попри своє положення та різні найменування, усі вони мають загальну назву — ангели. Над усіма дев’ятьма небесними чинами очільником є архістратиг Михаїл. Їхнє згромадження на чолі з Михаїлом називають “ангельським собором”.
Ще в апостольські часи було поширене вчення про ангелів. Однак серед християн з’явилися єретики, які поклонялися службовим духам як богам і вчили, що видимий світ створений не Богом, а ангелами, вважаючи їх вищими від Його Сина – Ісуса Христа. Це вчення офіційна Церква вважала настільки небезпечним, що святі отці були змушені скликати в Лаодикії помісний собор (360 рік), на якому засудили поклоніння ангелам і постановили шанувати їх як служителів Божих, охоронців людського роду, наказавши святкувати Собор Архістратига Михаїла та інших Небесних Сил 8-го листопада за старим стилем. Дата святкування вибрана невипадково. Листопад — це 9-й місяць після березня, який вважається першим місяцем після створення світу (саме у березні, на рівнодення, первісно починався новий рік). На відзначення 9-ти ангельських чинів саме в листопаді — 9-му місяці — встановлено свято ангелів. 8-е число вказує на день Страшного суду. На іконах Архангели зображуються відповідно до роду їхнього служіння: Михаїл – топче ногами диявола, в лівій руці тримає зелену фінікову гілку, в правій – спис із білою хоругвою (іноді полум’яний меч), ​​на якому зображений червлений хрест. Гавриїл – із райською гілкою, принесеною ним Пресвятій Діві, або з ліхтарем у правій руці і дзеркалом з яспису – у лівій. Рафаїл – тримає посудину з цілющими ліками в лівій руці, а правицею веде Товію (із старозавітньої книги “Товит”), що несе рибу. Уриїл – у піднятій правій руці – оголений меч на рівні грудей, в опущеній лівій руці – “полум’я вогненне”. Селафиїл – в молитовному положенні, що дивиться додолу, руки його складені на грудях. Єгудиїл – в правиці тримає золотий вінець, в лівій – бич із трьох червоних (або чорних) мотузок. Варахиїл – на його одязі зображено безліч рожевих квітів. Ієремиїл – тримає в руці терези.

Опубліковано у Статті. Додати до закладок постійне посилання.

Коментарі не дозволені.