Літургія Ранішосвячених Дарів



Літургія Ранішосвячених Дарів – одне з найкрасивіших Богослужінь Православної Церкви і є окрасою служб Великого посту. Її дійсно можна назвати осереддям та найбільш властивим Богослужінням цього священного періоду. Власне, Літургія Ранішосвячених Дарів не є «літургією» у тому сенсі, в якому ми розуміємо Літургії святих учителів Церкви Василія Великого та Іоана Золотоустого, а являється особливим чином Причастя. З давніх часів Православна Церква через особливе, благоговійне шанування святої Чотиридесятниці, як часу строгого посту і покаяння, не відправляє повну Літургію в дні Великого посту, крім суботи і неділі, а звершує Літургію Ранішосвячених Дарів. В 49-му правилі Лаодикійського Собору, 52-му – Трульського, є таке визначення: “В усі дні святої Чотиридесятниці, крім суботи і неділі, і святого дня Благовіщення, нехай буде Літургія не інша, як Ранішосвячених Дарів.” Ця Літургія, як показує сама назва, відрізняється від Літургії св. Іоана Золотоустого і св. Василія Великого тим, що на ній подаються для причастя Святі Дари, які вже освячені на попередньо звершеній Літургії св. Василія Великого або св. Іоана Золотоустого. Літургія Ранішосвячених Дарів бере початок від перших віків християнства. Перші християни дуже часто приступали до причастя св. Христових Таїн, дехто навіть і в будень. Було також визнано недоречним у дні суворого посту проводити повну літургію, яка є найурочистішою з усіх церковних служб. Але, щоб дати можливість віруючим причащатися і серед тижня у дні посту, було встановлено, не порушуючи характеру великопісного богослужіння, в деякі дні причащати раніше освяченими дарами. Для цього і була запроваджена у службах Великого посту літургія Ранішосвячених Дарів. Остаточне ж укладення чину цієї літургії і письмовий текст її були зроблені св. Григорієм Двоэсловом, Папою Римським, у VІ ст. Літургія Ранішосвячених Дарів звершується по середах і п’ятницях у перші шість тижнів Великого посту; у четвер п’ятого тижня Великого посту, коли поминається преп. Марія Єгипетська; інколи 9 березня – у свято сорока Севастійських мучеників (якщо цей день припадає у піст і не в суботу чи неділю) і в перші три дні Страсного тижня. Святі Дари для Літургії Ранішосвячених Дарів готуються в неділю, коли служиться повна Літургія. На Проскомидії священик виголошує над першим Агнцем всі проскомидійні дії, а потім виголошує ті ж слова і здійснює ті ж дії над кожним із наступних двох (чи трьох) Агнців окремо. Всі приготовані Агнці кладуться на дискос і покриваються покрівцем згідно зі Статутом. Але під час освячення Дарів священик – після закликання Святого Духа – промовляє слова: “І створи Хліб цей…”, а не у множині: “Хліби ці…”, тому що один є Христос у всіх Агнцях. Так само, при піднесенні Святих Дарів, священик підносить всі Агнці разом, а не кожний окремо, і при цьому виголошує “Святеє святим.” Потім, роздробивши перший Святий Хліб, кидає частинку “ІС ” в Чашу і, вливши теплоту, бере правою рукою лжицю, а лівою – Святого Агнця для Літургії Ранішосвячених Дарів, і лжицею, змоченою в Святій Крові, хрестообразно торкається Святого Агнця з хрестообразної надрізаної сторони. Після цього Святий Агнець кладеться в дарохранительницю (кивот) печаткою вниз і зберігається до Літургії Ранішосвячених. Так само чинить і над кожним Святим Агнцем, що заготовляється для Літургії. Далі молиться, причащається і звершує до кінця повну Літургію. Своїми молитвами, співами й обрядами, що відповідають дням Великого посту, ця Літургія в силі зворушити нашу думку, розбудити її від сну, вдихнути в неї дух бадьорости, розірвати, хоч і тимчасово, наш зв’язок із світом та показати той духовний світ, той вічний уділ, що належить нашій душі через її духовну природу; ця Літургія пробуджує наше релігійне почуття і тим самим викликає в нас щиру й сердечну потребу посиленої молитви. Справді, коли ми заглибимося у зміст і значення деяких молитов і співів цієї Літургії, то побачимо і відчуємо, яка в них сила сердечної віри, молитовного почуття, покаяння в гріхах і жадоби духовного спасіння. Вона створює в нас молитовно-покаянний настрій і кличе нас до святого, боговгодного життя.  Нагадуємо, що в нашому храмі Літургія Ранішеосвячених Дарів служиться по середах і п’ятницях протягом Великого посту. Початок ранкових богослужінь о 8.30. Напередодні, о 17.00 звершується вечірнє богослужіння.

Опубліковано у Статті. Додати до закладок постійне посилання.

Коментарі не дозволені.