Хрестопоклонна неділя

Великий піст — це час особливого внутрішнього й зовнішнього стримання і покути. Оскільки ця духовна боротьба триває довгий час, то звичайно буває так, що перші дні чи тижні посту ми практикуємо його сумлінно й мужньо, але відтак помалу фізично й душевно вичерпуємося, послаблюємося і знеохочуємося. Свята Церква, знаючи про слабкість і нестійкість людської при­роди, ставить посеред посту перед нашими очима надзвичайно могутню спонуку до витривалої духовної боротьби, якою є святий Хрест.
У третю неділю посту, у його середині, свята Церква для збадьо­рення нашого духа наказує по-особливому вшановувати святий Господній Хрест. Звідси й назва цієї неділі — Хрестопо­клонна.
Святий Хрест має нагадати безкінечну Божу любов до нас, Христові страждання задля нас і наш обов’язок мужньо нести свій хрест щоденного життя. До всіх нас звертається Ісус Христос: “Коли хто хоче йти за Мною, нехай себе зречеться, візьме щодня на себе хрест свій і йде за Мною… Хто не несе хреста свого і не йде слідом за Мною — не може бути моїм учнем” (Лк. 9, 23 і 14, 27).
Хрестопоклонна неділя нагадує нам про сильну зброю, що її має кожний християнин у боротьбі з ворогами за своє спасіння. Тією зброєю є святий Хрест. І саме цієї неділі хрест виступає перед нами як знак сили, знамено спасіння та перемоги.
Богослужіння цієї неділі майже нічого не говорять нам про хрест як символ терпіння, покути чи пониження, а радше звеличують святий хрест як ознаку радості, символ тріумфу, що сповіщає про світле Воскресіння.
Основний гімн цієї неділі — пісня “Хресту Твоєму поклоня­ємося, Владико, і святе Воскресіння Твоє славимо”. Звідки ця велична пісня? Її взято з молитви “Воскресіння Христово бачивши… ” воскресної утрені Великодня. Цю молитву читають також на кожній недільній вранішній. Вона дуже давня, бо її містить уже служба Пасхи й недільна вранішня IX сторіччя. Її містять у собі й найдавніші богослужбові збірки афонських монастирів. У тій пасхальній, глибоко догма­тичній молитві з’являються саме слова: “Хресту Твоєму… “.
Стихири вечірні й утрені, канон, сідальні цієї неділі — це величний гімн слави на честь Господнього Хреста. “Радуйся, життє­дайний хресте, — співаємо на великій вечірні, — прегарний раю Церкви, дерево безсмертя, що дало нам насолоду вічної слави, і яким проганяються маси бісів, радуються ангельські хори і збори вірних святкують. Ти – непереможна зброє, непорушна кріпосте, перемого царів, славо священників, дозволь і нам осягнути Христові страсті й велику милість. Радуйся, життєдайний Хресте, благочестя непереможна премого, райська брамо, пристановище вірних, Церкви захисте! Тобою тлінність знищилася і зникла, переможене царство смерті, і ми піднеслися від землі до неба! Ти – зброє непереможно, бісів подолання, славо мучеників, справжня окрасо преподобних, пристановище спасіння, даруй світові велику милість”.
“Сьогодні день торжества, — читаємо в 1-ій пісні канону утрені, — Воскресінням Христовим зникла смерть, засяла зоря життя, Адам піднесений і торжествує радісно, тож радіймо, співаючи переможну пісню”.
Ось одна зі стихир, яку співають при вшануванні святого Хреста: “Прийдіть, вірні, поклонімся животворному дереву, на якім Хрис­тос Цар слави, добровільно руки простягнувши, підніс нас до первіс­ного блаженства, що його раніше через розкіш украв ворог і спричинив наше прогнання від Бога. Прийдіть, вірні, поклонімся дереву, через яке ми вдостоїлися розтрощити голови невидимих ворогів. Прийдіть, усі країни народів, і Господній – хрест піснями звеличаймо: Радуйся, хресте, упалого Адама здійсненне спасіння! Тобою звеличуються наші найвірніші царі, бо Твоєю силою могутньо перема­гають ізмаїльських людей. Тебе сьогодні ми, християни, зі страхом цілуємо, на Тобі розіп’ятого Бога славимо, кажучи: ”Господи, розіп’я­тий на хресті, помилуй нас, бо Ти благий і людинолюбний”.
Цього дня, замість “Святий Боже”, співаємо на Літургії “Хресту Твоєму… “. Цю пісню на честь святого хреста співаємо після кожної відправи цілий тиждень аж до п’ятниці і при тому поклоняємося святому хрестові.
Дуже влучно сказав про хрест святий Єфрем Сирин († 373):
“Хрест — воскресіння мертвих. Хрест — надія християн. Хрест — посох для кульгавих. Хрест — розрада бідних. Хрест — упокорення гордовитих. Хрест — надія безнадійних. Хрест — кермо для плаваючих. Хрест — пристановище для гнаних бурею. Хрест — батько для сиріт. Хрест — утіха для скривджених. Хрест — охоронець для юнаків. Хрест — слава для чоловіків. Хрест — вінець для старців. Хрест — невинність для дівиць. Хрест — хліб для голодних і джерело для спрагнених…”

Опубліковано у Статті. Додати до закладок постійне посилання.

Коментарі не дозволені.