Великий покаянний канон преподобного Андрія Критського

На Великому повечір’ї у понеділок, вівторок, середу та четвер першого тижня Великого посту співається й читається частинами, а на Вранішній у четвер п’ятого тижня Чотиридесятниці – уже цілком – Великий покаянний, або як його ще називають, “розчулений” канон. Він виконується за великопісним богослужінням у храмах ось уже майже 1200 років і сприймається віруючими так само, як і тоді, коли був написаний преподобним піснетворцем.
Великий канон складається з 250 тропарів, і “великим” називається не лише через незвичайно велику кількість стихів, але й через внутрішню гідність, за високість думок і силу їхнього вираження. У каноні викладено у духовному світлі події, подані Священним Писанням Старого й Нового Завіту. На сторінках твору постаті зісвященної історії, то являють нам високі зразки святого життя, то навпаки – слугують прикладами власного глибокого падіння, спонукують нас до сурового пильнування власної совісті. Розум людини, що слухає цей канон, бачить у ньому високі духовні істини, здійснені в житті старозавітних патріархів, суддів, царів і пророків, повчається у євангельських притчах, а серце, що жадає спасіння, то вражається глибокою скорботою про гріхи, то захоплюється стійким сподіванням на Бога, котрий завжди готовий прийняти грішника. Через цілий твір проходить одна думка, що повторюється у всіх його піснях: “Згрішив я більше за всіх людей, єдиний згрішив перед Тобою (Господи), але змилуйся й будь милостивий до мене, тому що Ти Благоутробний”. “Благоутробний” – означає милостивий і джерело, першопричина добра. Чим ближче людина до Бога – тим більш чітко вона бачить свої гріхи. Цьому вчить нас у своєму каноні святий Андрій Критський. Увесь Старий Завіт з’являється перед нами в тропарях канону, як школа покаяння. Показуючи чесноти й подвиги святих, святий не забуває й про злі й жорстокі справи, спонукуючи нас наслідувати добро і відкидати зло. Але у Великому каноні є не тільки приклади зі Священного Писання, є тут і благання душі, роздуми, молитви.
Чому Свята Церква в перші дні Великого посту пропонує нам саме ці пісні? Тому, що піст – це час покаяння й очищення, а канон преподобного Андрія весь і спрямований на пробудження людської душі від гріховного сну, на розкриття перед нею згубності порочного стану. Він спонукає кожного до суворого самовипробування, самоосуду й каяття, до зречення гріхів і до виправлення грішного життя.

Опубліковано у Статті. Додати до закладок постійне посилання.

Коментарі не дозволені.